Verkeerde zorgpolis kan mensen duur komen te staan
Een op de vijf mensen heeft moeite een goede zorgverzekering te kiezen. Of weet niet welke polis voor de basisverzekering hij of zij nu heeft. Er zijn teveel polissen, het is te ingewikkeld en mensen krijgen te weinig informatie om echt goed te kunnen kiezen.
Dat blijkt uit een onderzoek van Patiëntenfederatie NPCF onder tienduizend mensen. Van hen denken er 500 een verkeerde polis te hebben gekozen over 2015. Ze krijgen niet de zorg vergoed die ze nodig hebben, moeten veel bijbetalen of kunnen niet terecht bij de zorgverlener van hun keuze.
Zorgwekkend
Directeur Dianda Veldman van Patiëntenfederatie NPCF noemt de cijfers zorgwekkend. “Uit ons onderzoek blijkt dat een verkeerde polis mensen duur kan komen te staan. Ze kunnen voor kosten komen die ze niet hadden verwacht. Of ze gaan niet naar een zorgverlener omdat ze het niet kunnen betalen. Het wordt hoog tijd dat er meer duidelijkheid komt in het poliswoud.”
Keuzegids Borgverzekering
Patiëntenfederatie NPCF brengt deze week een eigen Keuzegids Zorgverzekering uit waarin mensen onafhankelijke informatie krijgen over zorgverzekeringen. Directeur Dianda Veldman: “Het is geen polisvergelijker, maar een boekje waarmee verzekerden in de enorme veelheid cijfers en tekst die met hun polis meekomt beter de weg kunnen vinden. Met de kennis uit de Keuzegids kunnen mensen weloverwogen beoordelen wat ze willen, en waarom.”
Overzichtelijkheid polis
Komende maand onderzoeken Patiëntenfederatie NPCF en de Consumentenbond welke informatie verzekerden in ieder geval van hun zorgverzekeraar willen krijgen bij het aanbod van een nieuwe zorgpolis. Op basis daarvan willen beide organisaties een overzicht ontwikkelen dat verzekeraars bij elke polis aan hun verzekerden moeten sturen. De verzekerde kan dan zien wat de gevolgen van de polis zijn. Heb ik een polis met gecontracteerde zorg en bij wie kan ik dan terecht? Geldt er een voorkeursbeleid voor bepaalde geneesmiddelen? Hij kan daar op letten als hij een andere polis overweegt.