Meeste overstappers zorgverzekering tussen 18 en 34 jaar

Van de Nederlanders die zich oriënteren op een nieuwe zorgverzekeraar beginnen vrouwen een stuk eerder met hun zoektocht. 23 procent van de mannen geeft aan rond kerst een beslissing te nemen, terwijl een kwart van de vrouwen zich op dit moment al volop aan het oriënteren is. Dat blijkt uit onderzoek van MarketResponse onder ruim 500 consumenten. 23 procent van de consumenten tussen 18 en 34 jaar overweegt een overstap. Bij consumenten ouder dan 50 jaar is dit percentage slechts 8 procent.

Zorgen over kabinetsplannen
Een ruime meerderheid van de Nederlanders geeft in het onderzoek aan zich zorgen te maken over de aangekondigde kabinetsplannen in de zorg. Zo verwacht 45 procent van de respondenten dat ze de bezuinigingen in hun eigen portemonnee gaan voelen. Eén vijfde van de Nederlanders verwacht dat er in hun situatie niets zal veranderen. Vrouwen maken zich daarbij meer zorgen dan mannen.

Oriëntatie
In hun zoektocht naar een nieuwe zorgverzekeraar laten vrouwen zich vaker door vrienden en familie adviseren. Mannen kijken vaker op vergelijkingssites. Erno Kleijnenberg, ONVZ, vindt het een goed gegeven dat consumenten steeds vaker verder kijken dan alleen maar naar de prijs: ‘De prijs zegt weinig over de kwaliteit van de zorgverzekeraar. Men moet ook naar de inhoudelijke aspecten als bijvoorbeeld kwaliteit en service van een zorgverzekeraar kijken om verzekerd te zijn van goede zorg die bij je past.’

Keuzevrijheid
Bereikbaarheid van de zorgverzekeraar en keuzevrijheid in de zorgverlener zijn voor vrouwen belangrijker dan voor mannen. Zo geeft bijna 65 procent van de vrouwen aan een vrije keuze van het medicijn belangrijk te vinden. Bij de mannen geeft een kleine meerderheid aan dat belangrijk te vinden.  Kleijnenberg: De consument dient na te gaan of men zelf bij hun zorgverzekeraar vrijheid van keuze heeft voor welke zorgverlener ze mogen kiezen en of dat wordt vergoed. Vooral op het gebied van medicatie is het in de praktijk vaak zo dat veel zorgverzekeraars de keuze voor de consument maken in welk merk medicijn. Wij vinden dat de regie bij de patiënt zelf ligt.”

Bron: MedicalFacts

Recent Posts