Adviezen zorgverzekeraar over de meest geschikte fysiotherapeut

Omdat er vanuit patiënten (vertegenwoordigers) weerstand bestaat tegenover selectief contracteren, zou vrijblijvend zorgadvies voor verzekerden over een geschikte aanbieder een goede alternatieve methode voor verzekeraars kunnen zijn om verzekerden naar voorkeursaanbieders te leiden. Een aanzienlijk aantal verzekerden staat open voor zorgadvies door hun zorgverzekeraar over een geschikte zorgaanbieder, zo blijkt uit onderzoek van het Nivel onder leden van het Verzekerdenpanel.

Zo’n twee op de vijf verzekerden waardeert het als hun verzekeraar hen zou benaderen met advies over een geschikte zorgaanbieder (zoals bijvoorbeeld de fysiotherapeut). Ruim een derde zou de zorgverzekeraar hier bovendien zelf voor benaderen. Verschillende aspecten spelen bij verzekerden een rol voor het openstaan voor dergelijke adviezen, zoals tevredenheid over eerder ontvangen advies, leeftijd en opleidingsniveau. Met deze inzichten, uit Nivel-onderzoek binnen het Verzekerdenpanel, zouden verzekeraars hun zorgadvies-service kunnen aanpassen, wat hen kan helpen om meer gebruikers te leiden naar voorkeursaanbieders. Zo kunnen zij hun maatschappelijke rol beter vervullen met betrekking tot kostenbeperking en verhoging van de kwaliteit van zorg.

Als zorginkoper hebben zorgverzekeraars een belangrijke rol in het huidige zorgstelsel. In naam van hun verzekerden worden ze geacht te onderhandelen met zorgaanbieders over de kwaliteit en prijs van zorg. Om effectief te kunnen onderhandelen met de zorgaanbieders is het van belang dat zorgverzekeraars hun verzekerden naar geselecteerde zorgaanbieders kunnen leiden. Dan zullen de zorgaanbieders namelijk rekening moeten houden met de kans dat verzekeraar en verzekerden overstappen naar de concurrent.

Vrijblijvend adviseren over geselecteerde zorgaanbieders

Een manier om verzekerden naar geselecteerde aanbieders te sturen is om hen, vrijblijvend, te adviseren om voor deze aanbieders te kiezen. Tegelijkertijd helpt het aanbieden van deze extra service verzekeraars wellicht om (nieuwe) verzekerden aan zich te binden.

Verschillen tussen verzekerden in waardering advies van zorgverzekeraar

Bij de vraag aan verzekerden of zij hun zorgverzekeraar actief zouden benaderen voor advies over een geschikte zorgaanbieder voor hun behandeling, geeft 35% aan dit te zullen doen en geeft 32% aan niet te weten of zij dit zullen doen. Bepaalde groepen verzekerden, zoals ouderen en verzekerden die tevreden zijn over eerder advies van hun zorgverzekeraar, geven vaker aan hun verzekeraar te zullen benaderen voor advies.
Bij de vraag aan verzekerden of zij benaderd zouden willen worden door hun zorgverzekeraar met advies over de meest geschikte zorgaanbieder, geeft 42% aan dit te willen en geeft 26% aan niet te weten of zij benaderd zouden willen worden. Hoe ouder verzekerden zijn, hoe waarschijnlijker het is dat zij benaderd willen worden.

Het onderzoek

Het Nivel heeft in de zomer van 2018 een vragenlijst verstuurd aan 3000 leden van het Nivel Verzekerdenpanel, waarin werd gevraagd hoe zij advies van de zorgverzekeraar over de meest geschikte zorgaanbieder zouden waarderen. De respons was 79 procent.

Download het rapport

Recent Posts
NZa-logoGebruik Aanvullende Verzekering